У чому секрет популярності TikTok?
Якуб Олек: Існує кілька факторів, зокрема дизайн додатку та алгоритм рекомендацій. На ринку ніколи не було нічого подібного. TikTok — це не соціальна мережа, а розважальна платформа, побудована за іншим принципом.
Багато популярних додатків працюють на основі соціального графа. Це означає, що все, що ви робите на платформі, визначається соціальною мережею. Тобто ви знаєте, хто ваші друзі, хто підписаний на вас, що їм подобається. Іншими словами, ви взаємодієте з тим, що подобається іншим людям, які користуються платформою.
TikTok використовує принципово інший алгоритм, який називається графом контенту. Менш важливо, хто на вас підписаний, хто ваш друг і як усі ці користувачі взаємодіють з контентом. Значно важливіше, як ви взаємодієте з контентом і що цікавить саме вас.
Таким чином, на практиці це означає, що ви можете бачити контент людей, за якими не слідкуєте. Ви відкриваєте TikTok і бачите у своїй стрічці рекомендований контент. Це можуть бути п’ять відео, з яких одне або два вам, ймовірно, сподобаються. Проте не обов’язково, щоб ви були підписані на людей, які виклали цей контент.
Вам не потрібно мати велику кількість підписників, щоб ваш контент потрапляв у стрічку інших користувачів. У TikTok набагато важливіша кількість лайків і взаємодій з вашим контентом. Ось чим він і відрізняється від інших платформ. TikTok популярний, тому що повністю зосереджений на контенті, а не на соціальному взаємодії.
До речі, розважальний контент є найпопулярнішим у TikTok. Йдеться про туризм, їжу, кіно, спорт, музику. Також люди дивляться інструкції, як зробити щось самостійно.
Згідно з останніми дослідженнями, проведеними аналітиками TikTok, 90% користувачів дізнаються щось нове завдяки нашій платформі. За хештегами в TikTok легко знайти все, що цікавить. Дуже популярним є освітній контент. Але все ж близько 75% користувачів приходять на платформу для розваг.
Ще одним важливим фактором успіху TikTok є безпека. Більше 75% користувачів оцінюють його як безпечну платформу.
TikTok часто звинувачують у тісній співпраці з китайським урядом. Чи впливає влада КНР на політику та алгоритми платформи?
Якуб Олек: Я дуже радий, що ви запитали про це. Насправді TikTok — не китайська компанія. Це міф. TikTok належить компанії ByteDance. Хоча вона походить з Китаю, її штаб-квартира знаходиться в Сінгапурі. 60% компанії ByteDance належить різним організаціям і фондам, розміщеним у США, ще 20% — співробітникам компанії ByteDance. І лише 20% — у засновників ByteDance. Вони, до речі, живуть у Сінгапурі і не були в Китаї останні десять років. Рада директорів складається з п’яти осіб, троє з них — не китайці.
Міф про наші відносини з китайським урядом досить поширений, але це неправда. Китайський уряд ніколи не просив у нас даних про користувачів, а якщо й попросить, ми відмовимося їх надати.
TikTok не доступний у Китаї, немає офісу, серверів, у нас немає китайських користувачів. Однак у компанії ByteDance є додаток «Дуйен» — аналог TikTok, створений для китайського ринку. Він дуже схожий на TikTok і дуже популярний у Китаї. І все ж це дві різні компанії і дві різні команди.
Уряд Сполучених Штатів стверджує, що ByteDance є китайською компанією, яка має тісні зв’язки з урядом КНР. У січні 2025 року США можуть заборонити TikTok, якщо ByteDance не продасть свій пакет акцій. Як ви це прокоментуєте?
Якуб Олек: Ми подамо в суд, тому що вважаємо, що це неконституційно.
Чи стикалися ви з тиском з боку російських властей щодо цензури контенту, пов’язаного з війною в Україні?
Якуб Олек: Ми отримуємо такі запити від багатьох урядів по всьому світу. Кожен запит, що надходить від уряду, потрапляє в наші щоквартальні звіти про видалення контенту. Якщо ви введете в пошук «TikTok safety center», то потрапите на сайт, де ми публікуємо ці звіти.
Як часто представники українського уряду просять вас блокувати контент?
Якуб Олек: Безпека наших користувачів надзвичайно важлива для нас. Що стосується України, то боротьба з дезінформацією для нас — головний пріоритет. З моменту, коли росія почала повномасштабне вторгнення, TikTok був однією з перших платформ, яка застосувала санкції. З самого початку ми були на зв’язку з владою в Україні і закривали доступ до певного типу контенту або до державних ЗМІ (російських — ред.), які його продукували.
Ми також стежимо за тим, щоб контент на платформі не допомагав окупантам: якщо користувачі публікують військово-логістичний контент, ми відразу надсилаємо їм повідомлення, що не можна вказувати, наприклад, назви вулиць. У нас є спеціальна група реагування для боротьби з дезінформацією та іншим шкідливим контентом.
Ми активно співпрацюємо з українським Центром протидії дезінформації. Вони повідомляють нам про відповідні тенденції, а ми інвестуємо значні кошти, щоб виявляти дезінформацію або приховані інформаційно-психологічні операції. Крім цього, ми намагаємося швидко виявляти шкідливий контент, згенерований штучним інтелектом.
Відсоток видаленого контенту, спрямованого на поширення дезінформації в TikTok, значно зріс цього року в порівнянні з попереднім — з 81% до 93%.
Ми намагаємося діяти проактивно, тому кількість шкідливого контенту, який має нуль переглядів, також зросло до 84,4% проти 75% минулого року.
Ми стежимо за дотриманням правил нашої спільноти та їх оновленням, а також приділяємо велику увагу модерації контенту.
Більше того, ми активно співпрацюємо з нашими партнерами, наприклад, агентством Reuters, яке допомагає нам перевіряти факти, коли йдеться про події в Україні.
Як ви виявляєте акаунти, які поширюють дезінформацію, і за якими критеріями