неділя22 грудня 2024
kriminal-tv.in.ua

Заручник світла: чому київський фунікулер зупиняється?

«Блакитні» вагончики опинилися в полоні бездіяльності влади.
Заручник света: почему останавливается киевский фуникулер.

«Блакитні» вагончики стали жертвами байдужості влади

Фунікулер — це тип міського транспорту, який в Києві має найкоротший маршрут, з’єднуючи Поділ із центральною частиною міста — Михайлівською площею. На сьогодні цей вид транспорту стикається з двома серйозними проблемами: його рух зупиняється під час повітряних тривог, яких у столиці з початку війни відбулося майже 1400, тривалістю понад 1500 годин, а також під час відключень електроенергії.

Чи можливо якось упорядкувати ці «раптовості» – розглянув Каштан NEWS.

Архівне фото Київський фунікулер

Трохи з історії

Назва «фунікулер» походить з французької мови і означає — мотузка, канат. Отже, фунікулер є рейковим транспортним засобом із канатною тягою, що використовується для перевезення людей або вантажів по крутій трасі. Для фунікулерів характерні відносно короткі траси — кілька сотень метрів — з дуже крутим ухилом, що в середньому досягає 35°.

Київський фунікулер почав свою роботу в 1905 році. Він став другим в Україні, після одеського, який був введений в експлуатацію на три роки раніше.

Київський фунікулерр

Серед різних типів фунікулерів у Києві використовується найпоширеніша схема з двома вагонами, які з’єднані канатом, перекинутим через двигун, встановлений на верхній станції маршруту. Вагони фунікулера проектують індивідуально для кожної траси, враховуючи її особливості та кут нахилу.

Вагони столичного фунікулера розраховані на перевезення майже 70 пасажирів на маршруті, який має довжину 222 метри. Верхня станція розташована на 76 метрів вище нижньої.

Цікаво, що до 30-х років минулого століття фунікулер входив до складу трамвайної мережі Києва. Тому навіть мав свій номер маршруту, який позначався цифрою 9 і називався «Михайлівський електричний канатний підйом». Таким чином, він з’єднував трамвайні маршрути Подолу та Верхнього міста.

Архівне фото Київський фунікулер0

Що примітно, під час Другої світової війни київський фунікулер продовжував працювати.

Архівне фото Київський фунікулер1

У 1984 році фунікулер зазнав повної реконструкції, в результаті якої були побудовані нові вестибюлі, прикрашені вітражами українських художників.

Архівне фото Київський фунікулер2

Сьогодні цей вид міського пасажирського транспорту є пам’яткою архітектури. Крім того, за оцінками фахівців, фунікулер є одним з найбезпечніших видів транспорту в Києві. Адже за понад 100 років його роботи сталася лише одна аварія, яка, на щастя, обійшлася без жертв.

Київський фунікулер також можна вважати одним з найромантичніших видів транспорту в українській столиці. Чого варта лише мальовнича панорама, яку можна спостерігати з вікон вагонів під час руху!

Жертва байдужості

На відміну від тролейбусів і трамваїв, які є частиною критичної інфраструктури і під час відключень електрики живляться від резервних мереж, «блакитні вагончики», що курсують по крутих схилах Києва, не мають такої привілеї.

«Фунікулер, дійсно, сьогодні став жертвою двох проблем», — коментує ситуацію транспортний експерт, співзасновник ГО «Пасажири Києва» Олександр Гречко.

Архівне фото Київський фунікулер3

Водночас Гречко підкреслює, що енергетики не випадково розробили і довели до відома графіки, за якими відключають і вмикають електрику. Відповідно до цього можна заздалегідь попереджати пасажирів про зупинку фунікулера.

«На жаль, «Київпастранс» не звертає уваги на такі базові речі і не намагається інформувати пасажирів про рух фунікулера. До речі, на сайті «Київпастрансу» в розділі «Фунікулер» немає жодної інформації», — зауважив співрозмовник.

Застрягти між «світами»

За словами Гречка, таке безвідповідальне ставлення профільної транспортної структури може призвести до небезпечних наслідків: фунікулер може зупинитися, і вагони застрягнуть між станціями.

«Це створить додаткові проблеми для пасажирів і персоналу. Особливо – взимку. А якщо у вагонах опиняться люди з дітьми, інваліди…», — попереджає експерт.

Як вирішити проблему

За офіційними даними, щороку київський фунікулер перевозить до 2,8 мільйонів пасажирів. Для поліпшення його роботи була розроблена відповідна програма на 2024-2025 роки. Цей документ передбачає, що на розвиток фунікулера та реставрацію приміщень його станцій планують витратити майже 36 мільйонів гривень. Передбачається, що фунікулер має набути більш сучасного вигляду та стати інклюзивним. Також планується заміна вагонів. Проте проект з оновлення фунікулера чекає на схвалення від Європейського інвестиційного банку.

Про резервну мережу енергопостачання для фунікулера в програмі не йдеться. Однак вихід із ситуації, звісно, є.

Архівне фото Київський фунікулер4

Як розповів Олександр Гречко, питання переведення фунікулера на резервне живлення вже піднімалося.

«Не все так просто і швидко можна підключити — енергетики працюють над тим, щоб в недалекій перспективі перезапустити живлення», — зазначив аналітик.

Особливо, що поруч розташовується метрополітен.

«Там є нюанси, потрібно працювати. Але великої ініціативи від «Київпастрансу» наразі важко помітити. Мабуть, саме цим можна пояснити, чому вже понад рік ця проблема не може зрушити з місця. Особливо, якщо врахувати ще й затримки через зупинки під час повітряних тривог», — зазначив Олександр Гречко.

Євген ДЕМЯНОВ