Начальника київського метрополітену залишили без виходу
Брагінського можна вважати одним із найближчих до мера Віталія Кличка керівників комунальних підприємств міста. Лише колишній начальник «Київпастрансу» Дмитро Левченко міг скласти йому конкуренцію в цьому.
Протягом десяти років Брагінський «правив» Київським метрополітеном. Лише через місяць після того, як Кличко став мером у червні 2014 року, він призначив Брагінського на цю посаду. Керувати важливим транспортним підприємством з великим бюджетом було доручено людині, яка жодного дня не працювала в цій сфері. До цього Брагінський очолював обласне відділення «Укрпошти».
Своїм серед своїх
Він почувався досить впевнено на цьому «троні». Його підприємство уникало всіх перевірок і ревізій, а якщо й були винятки, то лише формальні. Наприклад, на сайті Департаменту внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА не було документів про комплексну перевірку метрополітену за 2023-2024 роки. Представники прокуратури міста висловлювали подив з приводу лояльного ставлення аудиторів до цього підприємства.
Зокрема, перша заступниця керівника Київської міської прокуратури Марія Вдовиченко заявляла, що деякі великі підприємства, які отримують значні бюджетні кошти, взагалі не підлягають перевірці аудиторами. З 2015 по 2022 роки Департаментом внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА було проведено лише п’ять (!) перевірок метрополітену, незважаючи на величезні бюджетні кошти, які виділялися на цей транспорт. А що виявили під час перевірок? Лише незначні фінансові порушення.
Безумовно, Брагінський почувався впевнено. Мер публічно не критикував його роботу, підтримуючи обіцянки про темпи будівництва тунелів підземки на Виноградар.
Додаткову впевненість Брагінському давало те, що він був депутатом Київради від політичної партії «УДАР». Його обрали у 2020 році (в партійному списку він був другим номером у Подільському районі). Під час виборчої кампанії він активно використовував метрополітен для агітації за себе та інших членів партії. Це ще одне пояснення, чому Брагінський виявився «своїм» серед «своїх». Такі послуги не забуваються.
Нагулював статки
З роками власник підземки ставав все більш фінансово потужним, тоді як метрополітен залишався збитковим і отримував сотні мільйонів гривень з міського бюджету. Словом, Брагінський нагулював статки. Це вже було видно з його декларації за 2019 рік – готівкові заощадження перевищували п’ять мільйонів гривень.
Журналісти BIHUS.info минулого року повідомили, що на матір Брагінського оформлено дві двокімнатні квартири в житловому комплексі бізнес-класу White Lines, придбані в січні 2024 року.
«Кожна з них коштує від 10 мільйонів гривень, але жінка відмовилася пояснити, звідки у неї такі гроші, і запевнила, що син не давав коштів на житло. Водночас колишня дружина фігуранта сюжету Ольга Брагінська придбала двокімнатну квартиру у ЖК «Річмонд» Печерського району за три мільйони гривень, поруч із однокімнатною квартирою самого Брагінського. У розмові з журналістами Ольга запевнила, що розлучилася із чоловіком більше 10 років тому, і через те, що у них є спільні діти, квартири вони купували поруч».
Ольга Брагінська будує дачу в елітному селищі Козин (ділянка коштує 760 тисяч доларів). Сестра начальника метро купила у нього ділянку на Київщині за завищеною ціною (за два мільйони гривень, хоча ця земля коштувала вдесятеро дешевше).
Однак з’ясувалося і дещо цікаве.
«У розмові з юристом, який працює на Віктора Брагінського, виявилося, що Ольга і Віктор Брагінські до сьогодні проживають разом. Крім того, Брагінська володіє ділянкою за 760 тисяч доларів у елітному селищі Козин…».
Десятирічний період роботи Брагінського на посаді начальника столичного метрополітену став дуже «прибутковим» для його близьких – рідні «обросли» активами на суму майже 1,5 мільйона доларів.
Про великі статки Брагінського розповідав раніше й Kаштан NEWS
Підтоплення тунелів «підмочило» тіньові схеми
Начальник метро продовжував би накопичувати статки, якби не аварія в тунелях на перегоні між «Либідською» та «Деміївською» у 2023 році. Причиною підтоплення стало неналежне обслуговування тунелів і бездіяльність посадовців, які не перевіряли стан конструкцій. Правоохоронці розпочали розслідування.
Зрозуміло, що журналісти проявили особливу цікавість до особи Брагінського, занурившись у дослідження різних контрактів, які були приховані від територіальної громади. Зокрема, у BIHUS.info «розкопали», що метрополітен підписував угоди на сотні мільйонів гривень із компаніями, пов’язаними безпосередньо з Брагінським. Деталі деяких контрактів були засекречені.
Таким чином, тіньовик з депутатським мандатом забезпечував виведення з міського бюджету великих коштів. Можливо, він був упевнений, що його ніхто не зачепить розслідуванням.
Журналісти виявили фірми, пов’язані з сестрами Брагінського, його давнім бізнес-партнером Кирилом Кривцем та балериною, ймовірно, тещею Кривця. Так, за даними медіа, бухгалтерка родини Брагінських виграла тендери від метрополітену на 17 мільйонів гривень, а фірма балерини отримала від цього комунального підприємства більше мільярда гривень. Деталі саме цього контракту були засекречені.
Про «кроликів» та подвійне дно
Мабуть, лише після оприлюднення цих фактів у 2024 році Брагінський усвідомив, що його особистий «золотий потяг» зупиняється,