Окупантам вдалося зруйнувати звичне життя українців, але вони не змогли зламати нашу волю до боротьби
Війна розгортається невблаганно, руйнуючи все на своєму шляху. Як витримати в таких обставинах і відновити зруйнований бізнес, почавши з нуля?
Про це та багато іншого розповів журналістам YouTube-проєкту «Каштан. Бізнес» співвласник київського швейного цеху «Велма» Андрій Акопов, який вже понад 26 років займається виробництвом одягу, а нині служить військовослужбовцем-мінометником ЗСУ.
Як починався бізнес
Батьки Андрія заснували швейний цех «Велма» у 1997 році. Спочатку це була компанія, що спеціалізувалася на пошитті шкільної форми для учнів початкових класів. Вони залишалися в цій ніші понад 20 років, але згодом попит на шкільну форму зменшився.
«У цей період я почав займатися управлінням бізнесом і адаптував його під замовлення. Основними замовленнями стали жіночі блузи, виготовлення яких потребує особливого підходу: розробка лекал, вибір тканин, фурнітури, клейових матеріалів і так далі», — ділиться спогадами Андрій.
Згодом підприємство змінило адресу, переїхавши з Дарницького у Дніпровський район, що вимагало формування нової команди.
«Я почав оновлювати вебсайт. Спочатку збирав маленькі фотографії з виробництва, намагався зрозуміти, що має бути на сайті. Вебсайт став для нас єдиним каналом, від якого можна було відштовхнутися... А в лютому (2022 року, – ред.) для нашої країни сталася велика біда. У той момент я не знав, як допомогти своєму бізнесу, адже кравчині роз'їхалися, а цех не виробляв військову форму, яка була потрібна армії. Крім того, виникли труднощі з матеріалами. Тому я вирішив, що найбільша користь від мене буде, якщо я вступлю до лав Збройних Сил України», — згадує співрозмовник.
Від кравця — до мінометника
Наразі Андрій служить у 125-ій бригаді на посаді головного сержанта — командира міномета.
0За словами захисника, йому вже довелося побувати і на донецькому, і на харківському напрямках, а тепер він перебуває на запорізькому.
«Робота мінометника полягає в тому, що треба заступати на чергування на позицію, а деякий час бути на базі», — пояснює військовий.
Але, зазначає він, намагається знаходити час, щоб займатися бізнесом.
1«У вільний від чергування час можу приділити увагу своєму бізнесу: чи просуванню в мережах, чи пошуку цікавої інформації, публікацій тощо. Зараз я у відпустці, більшість часу проводжу за улюбленою справою», — розкриває секрет підприємець.
Повернення батьків і відновлення роботи підприємства
Війна змусила багатьох українців покинути свої домівки. Не стали винятком і батьки Андрія: їм довелося виїхати за кордон, але через пів року вони повернулися в Україну.
2«Звісно, цех був порожній. Батьки присвятили значну частину свого життя цьому бізнесу. Тому для них було природно повернутися і спробувати ще раз почати. Вони знайшли приміщення, обладнання та замовлення, які чекали на їх повернення. Двоє працівників також чекали їхнього повернення. Так з одного замовлення розпочався новий етап. А коли робота йде, це надихає», — розповідає Андрій Акопов.
Водночас він почав рекламувати в соцмережах, що цех відновлює роботу та чекає на замовлення, просив маму робити фотографії. Це тривало, поки молодий чоловік не знайшов оголошення про державний грант для ветеранів та їхніх родин.
3«Грант був на суму від 500 тисяч до мільйона гривень, — згадує Андрій. — Я подав документи на суму 500 тисяч гривень. Однією з основних умов було працевлаштування людей».
В результаті «ставка зіграла»: підприємство отримало грант на заплановану суму.
4«Мені вдалося переконати центр зайнятості завдяки чіткому розумінню свого бізнес-плану. Ми досить швидко працевлаштували людей, зокрема внутрішньо переміщених осіб. На грантові кошти ми придбали нове обладнання, дещо модернізували. Це дозволило розширити асортимент і підвищити виробничу потужність», — розповідає про новий етап розвитку сімейного бізнесу сержант ЗСУ.
Звичайно, з'явилися не лише нові замовники, але й нові вимоги до якості продукції.
«Це той рівень, на який ми вийшли. Я б хотів, щоб ми мали власну лінійку, власний бренд. Бо коли є свій бренд, це означає стабільність. Поки що це лише мрія. Але я б порадив підприємцям намагатися самостійно шукати шляхи. Це — ключ до розуміння і успіху. Треба просто максимально пробувати і діяти», — резюмує кравець Андрій Акопов, який тимчасово змінив швацьку машинку на міномет, щоб наближати нашу перемогу над російськими окупантами.
Детальніше дивіться в новому випуску YouTube-проєкту “Каштан. Бізнес” за посиланням