Яких досягнень добився Департамент з питань запобігання та виявлення корупції КМДА минулого року, і чи ефективно він розпочав свою діяльність у 2025-му?
Віталій Кличко очолює Київ з 2015 року. Нагадаємо, що в своїй передвиборчій програмі він обіцяв:
«Нагальне питання – викорінення корупції, яка пронизує міську владу. Замість моделі «тотального розграбування» ми запровадимо системну модель «професійного управління»… Ми скасуємо корупційне розподілення комунального майна та землі…».

Здавалося, за цей час команда Віталія Володимировича мала б позбутися моделі «тотального розграбування». Але цього не сталося (можливо, не хотіли?). Інакше навіщо було в 2023 році створювати в КМДА Департамент з питань запобігання та виявлення корупції, витрачаючи бюджетні кошти на його утримання та діяльність?
Редакція Каштан NEWS надіслала запит до КМДА, в якому просила відповісти на ряд конкретних запитань.
- Які корупційні ризики були виявлені Департаментом з питань запобігання та виявлення корупції КМДА в діяльності виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) у 2024 році? Які конкретні заходи були вжиті для їх усунення?
- Скільки повідомлень про можливі корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, а також інші порушення закону було отримано Департаментом у 2024 році? До яких сфер діяльності вони відносилися? Скільки з цих повідомлень підтвердилося? Яким чином реагував Департамент?
- У яких службових розслідуваннях, що проводяться для виявлення причин та умов, що призвели до корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, брали участь співробітники Департаменту в 2024 році?
Ми говоримо про Хому, а він про Ярему
Редакція отримала відповідь від директора Департаменту Олега Тимошенка. Він повідомив, що «розпорядженням начальника КМВА від 28.06.2024 року № 622 затверджено «Антикорупційну програму у діяльності Київської міської військової адміністрації на 2024-2026 роки», в якій визначено корупційні ризики, заходи впливу на корупційні ризики та етапи їх виконання. (Торік КМВА очолював генерал Сергій Попко, – ред.) Антикорупційну програму розміщено у відкритому доступі на офіційному порталі Києва за посиланням http://surl.li/babyhm.»
До цього Тимошенко додав коротке речення:

«З інформацією про діяльність Департаменту можна ознайомитися на офіційному веб-сайті Департаменту за посиланням https://dpzvk.kyivcity.gov.ua».
Виходить, як у відомій приказці: ми говоримо про Хому, а він про Ярему. Звичайно, ми знаємо про Антикорупційну програму і про те, що існує вебсайт Департаменту. Але ми поставили низку чітких запитань, на які згадана Програма не дає відповідей, оскільки не стосується результатів поточної роботи. Також здивувало, що замість відповідей нам пропонують поринути у вивчення відомчого сайту.
Як можна назвати таке «інформування» журналістів? Хіба не публічність, прозорість і активна комунікація з медіа мають бути в центрі уваги важливого підрозділу КМДА?
На наступний день Департамент надіслав редакції додатковий лист. У ньому йдеться про те, що «розпочато оцінювання корупційних ризиків» і створено для цього «робочу групу». Також повідомляється, що Департамент «залучив представників громадськості до робочої групи з оцінювання корупційних ризиків, що сприяло прозорості та ефективності процесу». Нам також нагадали про «Антикорупційну програму Київської міської військової адміністрації на 2024-2026 роки», в якій визначено 46 корупційних ризиків.
А ще з цього листа ми дізналися:
«До Департаменту у 2024 році надійшло 336 звернень громадян, які були розглянуті… Звернення стосувалися сфер діяльності: медицина, освіта, комунальні підприємства та будівництво. Фахівці Департаменту взяли участь у семи службових розслідуваннях щодо посадових осіб».
Але чи є відповіді на прямі запитання редакції, зокрема щодо реагування Департаменту на повідомлення про можливу корупцію? Це звичайна відписка.

Невтішна «модель» корупції залишається
Чи справді Олегу Тимошенку та його команді бракує фактів, щоб продемонструвати ефективність фінансування цієї структури з бюджету? Чи дійсно в місті зникла модель «тотального розграбування»?
Як зазначає Департамент внутрішнього фінансового контролю та аудиту КМДА, за перше півріччя 2024 року було зареєстровано 243 кримінальні провадження. Було оголошено 92 підозри, за 40 кримінальними провадженнями обвинувальні акти передано до суду.
Як видно, невтішна «модель» нікуди не зникла.
Представимо статистику міської прокуратури. За пів року 2024 року сума збитків у кримінальних провадженнях, які вже завершено, становить 554 мільйони гривень. А в 2023 році на розгляд Феміди було направлено матеріали 80 кримінальних проваджень стосовно 97 обвинувачених, серед яких 49 посадовців КМДА та комунальних підприємств (45 з них – керівники). Бюджету завдано збитків на 510 мільйонів гривень.
Отже, фронт роботи для борців із корупцією в столиці величезний. Проте чомусь підрозділ Олега Тимошенка, на нашу думку, не може похвалитися резонансними викриттями тих, хто займається шахрайством, виводить бюджетні кошти в тінь, кладе до кишень величезні гроші від тендерних махінацій. «В тенета» здебільшого потрапляла дрібнота. А якщо антикорупціонери і бралися за матеріали щодо певних вагомих справ, то таких випадків було дуже мало. Наприклад, Дніпровська РДА врахувала рекомендації Департаменту та зменшила ціну договору підряду на будівництво укриття в НВК «Сузір’я» на понад 4,6 мільйона гривень.

Панові Тимошенку та його підлеглим, очевидно, варто зосередитися і на діяльності тих структур, які мають публічні претен