Епопея будівництва метрополітену через Подільсько-Воскресенський міст може тривати ціле покоління
В останні роки в експертних колах столичного транспорту все частіше обговорюється ідея створення лінії швидкісного трамвая, яка через Подільсько-Воскресенський міст з’єднає житловий масив Троєщина з Подолом та навіть Центральним залізничним вокзалом.
Наскільки реально реалізувати цей проект, дізнавався Каштан NEWS.
Історія питання
Концепція швидкісного трамвая до Троєщини – не нова: вона виникла досить давно, але почала активно розвиватися в 2015-2016 роках у звіті Світового банку про реформування транспортної системи Києва.

Романа Шухевича. Фото: Вікіпедія. У цьому документі, як зазначає експерт Громадської організації «Пасажири Києва» В’ячеслав Скриль, йшлося про зміни маршрутів тролейбусів, автобусів і трамваїв, а також загалом автомобільної мережі столиці. Завдяки цьому звіту в транспортній системі міста відбулися перші зрушення: на пасажирських маршрутах почали курсувати зручні низькопідлогові та довгі автобуси, тролейбуси та трамваї, а деякі магістральні маршрути було продовжено.
Один із сценаріїв у звіті передбачав зведення трамвайної колії на Подільсько-Воскресенському мостовому переході з подальшим її розширенням у бік найбільшого житлового масиву столиці Троєщини. Також було проведено аналіз пасажиропотоків, з якими доведеться працювати столичним транспортникам.
Вартість ідеї
Якщо відкинути емоції та оптимістичні сподівання, стає очевидним, що «протягнути» швидкісний трамвай до «Трої» замість метрополітену буде і швидше, і дешевше.
Власне, суть ідеї пояснює В’ячеслав Скриль: будівництво кілометра трамвайної лінії коштує значно менше, ніж прокладка гілки метрополітену до Троєщини. За оцінками фахівців, це може знизити витрати в 8-10 разів.

За даними «Пасажирів Києва», вартість будівництва трамвайного сполучення складе близько 3 млрд грн і займе від 3 до 5 років. Натомість прокладка підземки в тому ж напрямку обійдеться щонайменше в 70 млрд грн, включаючи придбання рухомого складу, і займе не менше 10-15 років з урахуванням нестачі фінансування, інфляції, можливих зловживань та інших непередбачених негативних факторів.
Обставини, що пом’якшують ситуацію
На користь створення швидкісного трамвая до Троєщини свідчить наявність трамвайного депо на правому березі, а також розвинута трамвайна мережа на самому масиві, включаючи станції міської електрички.
Крім того, фахівці зазначають, що на протилежному березі міста існує Подільська трамвайна мережа. Її реконструкція, звичайно, буде необхідна, але це набагато простіше, ніж проектувати та будувати все з нуля. Також сам Подільсько-Воскресенський мостовий перехід технічно підходить для курсування трамваїв.
Для остаточної реалізації задуму потрібно буде з’єднати трамвай із рівнем мосту на обох берегах Дніпра, збудувавши відповідні розв’язки. До речі, як реалізувати такі шляхопроводи, зазначалося у звіті Банку.
«Саме тому, що багато що вже готове для запуску трамвая через Дніпро, і виникла пропозиція щодо "трамваїзації" Троєщини», — зазначили в ГО.

Де знайти рухомий склад
Поки триває будівництво трамвайної лінії, фахівець пояснює, що паралельно можна було б вирішити питання з рухомим складом. Адже наявні вагони не зовсім підходять для таких перевезень. Тому необхідно буде закупити додаткові вагони, а це потребує тендерних процедур, замовлень і часу на виготовлення як в українських, так і в іноземних компаній. Вживана техніка, яку нам можуть передати іноземні партнери, не зовсім відповідає нашим стандартам. Вона має бути адаптована до українських вимог. Звісно, в Україні є міста, де колія адаптована до європейських стандартів, наприклад, Вінниця та Львів. Проте основна мережа в Європі має ширину колії понад 1400 мм, тоді як у нас — понад 1500 мм. Таким чином, трамваї, які надходили з ЄС до Києва, доводилося переобладнувати та встановлювати на них колісні візки зі старих транспортних засобів. Але якщо мова йде про збільшення кількості рухомого складу, можуть виникнути проблеми з постачанням таких запчастин. Крім того, необхідні довгі вагони для перевезення більшої кількості людей.
«Перешкоди» на рейках
Проте, як вважають у «Пасажирах Києва», відсутність бажання з боку керівництва Київської міської державної адміністрації, Департаменту транспортної інфраструктури КМДА та частково Київської міської ради зрозуміти таку стратегію розвитку пасажирських перевезень «встановлює перешкоди» на трамвайні рейки та гальмує реалізацію ідеї швидкісного трамвая.
«Таке ставлення можна пояснити лише непрофесіоналізмом і короткозорістю керівництва», — вважає співрозмовник.

Проте, навіть з усіма проблемами, швидкісний трамвай з’явиться на колії раніше, ніж метро. Адже прокладка метрополітену є складною та тривалою справою: в Україні наразі немає компаній, здатних виконувати такі роботи в великих обсягах. Якщо роботи почнуться активно, знадобиться щонайменше 10 років лише для прокладання напрямків. І це тільки час для виконання технічних завдань.
«А для цього ще потрібні кошти, яких у теперішніх умовах важко знайти. Тобто, в Києва просто не вистачить грошей для реалізації цього проекту», — підсумовує В’ячеслав Скриль.
Кияни не залишаються осторонь
Поки «верхівка» думає або робить вигляд, що діє, кияни створюють петиції, закликаючи міську владу зупинити будівництво метрополітену до Троєщини та розпочати спорудження лінії швидкісного трамвая.

Мешканці цього легендарного житлового масиву також пропонують запустити трамвайний маршрут новим мостом, який курсуватиме