Цей шутер від першої особи з елементами survival horror та рольової гри став гордістю українського геймдева, отримавши визнання за межами України.
Гра переносить в альтернативну версію зони відчуження Чорнобильської АЕС, де після аварії вчені почали проводити експерименти, що призвели до ще однієї катастрофи.
Як наслідок, навколо електростанції виникли аномалії — небезпечні явища, що не підкоряються законам фізики. Вогняні стовпи, розсипи блискавок і вихри. Також у зоні відчуження з'явилися агресивні мутанти, а по всій території розкидані артефакти — предмети з унікальними властивостями.
В пошуках цих предметів для власного збагачення в зону почали проникати сталкери.
Назва S.T.A.L.K.E.R. є акронімом і розшифровується як Scavengers, Trespassers, Adventurers, Loners, Killers, Explorers, Robbers. Якщо перевести — Сміттярі, Правопорушники, Авантюристи, Одиночки, Вбивці, Дослідники, Грабіжники.
Багато сталкерів досліджують територію самостійно, а частина об'єдналася в різні фракції, кожна з яких дотримується власної філософії. Одні сталкери хочуть знищити Зону, оскільки вважають її найбільшою загрозою людству, а інші, навпаки, відкрити її для всіх.
Створювачі гри з української студії GSC Game World, відомої також серією історичних стратегій у реальному часі «Козаки», надихалися реальними подіями на ЧАЕС, повістю радянських фантастів Аркадія та Бориса Стругацьких «Пікнік на узбіччі», а також фільмом радянського режисера Андрія Тарковського «Сталкер».
Культовою гру зробила похмура жахлива атмосфера постапокаліптичного світу, детальне відтворення Чорнобильської зони та екзистенційні сюжетні історії, що змушують задуматися про людську природу та ціну прогресу.
Між першою грою серії «S.T.A.L.K.E.R.: Тінь Чорнобиля», яка вийшла в 2007 році, та нинішнім сиквелом було ще дві частини. Це «S.T.A.L.K.E.R.: Чисте небо» та «S.T.A.L.K.E.R.: Зов Прип'яті», які з'явилися слідом за першою грою.
«Чисте небо» є предісторією до «Тіні Чорнобиля». У грі розповідається про таємну групування «Чисте небо», що досліджує Зону та намагається розібратися в причинах її появи. З'явилася можливість брати участь у війнах фракцій.
Водночас події «Зову Прип'яті» розгортаються незабаром після подій оригінальної гри. За сюжетом уряд, дізнавшись, що шлях до центру Зони відкритий, розпочинає розвідувальну операцію за допомогою вертольотів, але вони зазнають катастрофи. Для з'ясування причин авіакатастрофи відправляють колишнього сталкера та агента СБУ.
Ці дві частини вважаються доповненнями до «Тіні Чорнобиля», які покликані розповісти більше деталей про всесвіт оригінальної гри.
Натомість S.T.A.L.K.E.R. 2 є спробою розпочати новий етап в історії серії, і тому розробники підкреслили це в назві.
Вперше S.T.A.L.K.E.R. 2 анонсували ще в 2010 році, але вже через рік GSC Game World фактично припинила свою діяльність. Причиною закриття стали фінансові труднощі та криза в управлінні. Частина колишніх співробітників заснувала нову студію 4A Games, яка створила ще одну відому серію шутерів — Metro.
Після відродження в 2014 році GSC Game World зосередилася на третіх «Козаках», оскільки розробка S.T.A.L.K.E.R. 2 вимагала значних інвестицій, а знайти видавця для такого амбіційного складного проєкту було непросто.
Крім того, власний ігровий рушій студії застарів. Натомість розробники прагнули втілити масштабний задум з відкритим світом, нелінійним сюжетом і реалістичною графікою. Тому студія перенесла гру на сучасний рушій Unreal Engine 5 від американської компанії Epic Games.
Ще однією причиною затримки стало повномасштабне вторгнення росії в Україну. Деякі розробники змушені були евакуюватися до Чехії, а інші пішли в армію.
Розробники не надавали багато деталей про сюжет S.T.A.L.K.E.R. 2. Відомо, що події також відбуватимуться в альтернативній версії Чорнобильської зони відчуження, де, окрім аварії 1986 року, сталася ще одна катастрофа.
За сюжетом, другий загадковий вибух на атомній електростанції прогримів у 2006 році, змінивши обличчя Зони та викликавши появу нових аномалій, артефактів і істот-мутантів.
Геймер буде грати за абсолютно нового персонажа — сталкера на прізвисько Скіф. Як і раніше, потрібно буде навчитися виживати. Для цього доведеться шукати боєприпаси, їжу, артефакти та орієнтуватися в боротьбі між фракціями, до яких додалися нові. Можна приєднатися до якоїсь групи або залишитися незалежним.
Представники GSC Game World обіцяли зберегти нелінійний сюжет. Це означає, що хід гри та фінал будуть залежати від вибору гравця та його відносин з іншими персонажами.
Вперше ігровий світ зробили повністю відкритим. За словами розробників, його площа охопить близько 60 км², що стане одним із найбільших відкритих ігрових просторів у жанрі постапокаліпсису. Гравці повернуться на локації, знайомі з попередніх частин, а також ознайомляться з новими.
PR-менеджер GSC Game World Захар Бочаров пояснював, що хоча гравці і отримають доступ до всього світу майже одразу, тривалі подорожі вимагатимуть ресурсів і підготовки, яких, ймовірно, не вистачить новачкам.
«Карта дійсно велика, [але в грі] немає транспорту. Багато речей потрібно обмінювати на їжу. Усі швидкі подорожі ґрунтуються