неділя22 грудня 2024
kriminal-tv.in.ua

Коли та як в Україні з'являться платні дороги?

«В Україні фактично немає достатніх джерел фінансування ремонту та будівництва доріг. Навіть якщо активна фаза війни припиниться наступного року, нам все одно доведеться витрачати більшу частину бюджету на військові цілі. Тому необхідно шукати альтернативні джерела фінансування для дорожньої інфраструктури», — зазначив Віктор Довгань, колишній заступник міністра інфраструктури.
Когда и как в Украине будут введены платные дороги?
Когда и как в Украине появятся платные дороги

82% українських компаній позитивно ставляться до ідеї запровадження платних доріг в країні, згідно з нещодавнім опитуванням Європейської бізнес-асоціації. Справа в тому, що платні дороги, як очікується, повинні бути кращої якості та пропонувати більш зручні маршрути, ніж безкоштовні.

Так, 76% компаній підтримують ідею платних доріг, якщо їх якість буде покращено. 31% опитаних бізнесів вважають, що дороги повинні бути платними лише для вантажівок масою 12 тонн і більше. 22% очікують, що платні дороги загалом збільшать фінансування інфраструктурних ремонтів і будівництв, а тому вся автомобільна система України стане більш якісною.

«В даний час у України немає фінансової можливості навіть для підтримки існуючої дорожньої мережі в належному технічному стані, — говорить Анна Мінюкова, інженер шляхів сполучення та експерт з інфраструктури. — Залучення приватних інвестицій — це один із способів реалізації нових проектів будівництва доріг і мостів. Будівництво платних доріг дозволить зменшити час у дорозі та забезпечити безпеку на дорогах відповідно до стандартів».

«Рано чи пізно платні дороги все одно з'являться»,заявив нещодавно Сергій Деркач, заступник міністра розвитку громад і територій. На його думку, зараз Україні потрібно визначитися з моделлю платних доріг — чи будуть платити за їх використання лише водії вантажного транспорту, чи всі споживачі. А ще потрібно визначити цінову логіку таких послуг і систему оплати — ймовірно, під це доведеться прийняти додаткове законодавство.

Після десяти років роздумів розпочалося рух

Вперше Україна наблизилася до запровадження платних доріг у 2015 році, коли Кабінет Міністрів погодив умови конкурсу на будівництво та експлуатацію платної автомобільної дороги Львів — Краковець для збільшення обсягів транспортного сполучення з Польщею, а отже, з Європейським Союзом.

Тоді цю дорогу не побудували, зокрема, через регулярні кадрові зміни в Міністерстві інфраструктури та змінність його пріоритетів. Але зараз, схоже, інших варіантів масштабного фінансування автомобільної системи просто не залишається.

До початку великої війни в 2022 році Україна мала 170 000 кілометрів доріг, з яких 47 000 км є міжнародними, національними чи регіональними магістралями. Про їхній стан дбає державне агентство «Укравтодор». За його підрахунками, щорічно українська система доріг потребує 6 мільярдів доларів (за нинішнім курсом — приблизно 248 мільярдів гривень) для ремонтів, покращень, будівництв.

Але навіть у часи інфраструктурної програми «Велике будівництво» таких сум на дороги не вистачало. Так, у досить «ситий» для державного бюджету 2021 рік на ремонт і будівництво доріг і мостів було закладено всього 89 мільярдів гривень, тобто трохи більше 3 мільярдів доларів за тодішнім курсом.

З початком війни з фінансуванням інфраструктурних програм справи йдуть ще гірше. Кошти з дорожнього фонду на 2024 рік, а це 94,7 мільярда гривень, були спрямовані на потреби оборони. У державному бюджеті-2025 на дорожні потреби закладено 43,2 мільярда гривень, проте 24,4 мільярда піде на обслуговування боргів — перш за все «Укравтодору».

У 2024 році Кабмін вніс боргові зобов'язання «Укравтодора» (700 мільйонів доларів з відсотками за єврооблігаціями) у периметр державного боргу, адже сам він розрахуватися з кредиторами поки не може.

Єдиний портфель публічних інвестицій — урядова програма післявоєнного відновлення української економіки — передбачає залучення 248 мільярдів гривень на відновлення транспортної системи. В нинішніх умовах державний бюджет може щорічно фінансувати лише приблизно 10% цієї програми.

«Переваги запровадження платних доріг в Україні полягають у тому, що це, мабуть, єдиний спосіб залучити приватні кошти до розвитку та обслуговування дорожньої інфраструктури. Бюджетних грошей нам і до війни не вистачало. Під час війни їх просто немає, — зазначає Дмитро Беспалов, експерт з транспортного моделювання та директор консалтингу “Беспалов Лаб”. — Очікувати, що з нами поділяться платники податків в інших країнах — занадто самовпевнено. Платність дороги — це один із найочевидніших механізмів повернення інвестицій. А не буде інвестицій — не буде й доріг».

Де і коли з'являться перші платні дороги

Для початку планують зробити платним проїзд на шести відрізках, зазначають у Міністерстві розвитку громад. Йдеться про частини доріг загальною протяжністю приблизно 1400 кілометрів: частина дороги від Борисполя до Полтави, відрізок від Києва до Рівного, маршрут з Дніпра до Кривого Рогу та Миколаєва, маршрут Ягодин — Ковель — Луцьк, маршрут Харків — Дніпро — Запоріжжя та відрізок дороги від Херсона до Миколаєва.

У 2020-2021 роках уряд уже розробив попереднє техніко-економічне обґрунтування для цих шести відрізків, щоб зробити з них пілотний проект. А зараз на них аналізують інтенсивність руху.

«Для економічної доцільності платної дороги потрібно не менше 20 000 автомобілів на добу, — пояснює Віктор Довгань, екс-заступник міністра інфраструктури. — У нас таких ділянок насправді не так багато».

Сергій Деркач, заступник міністра розвитку громад, зазначає, що запровадження платних доріг в Україні вітається в Європейському Союзі, адже там такі дороги давно існують, а ЄС традиційно підтримує рівність правил гри в країнах-членах. Тому в разі вступу України до ЄС правила гри на транспортному ринку країни повинні більш-менш відповідати реаліям Європейського Союзу.

Міністерство розвитку громад вже розробило законопроект щодо регулювання роботи платних доріг в Україні, а також розпочало переговори з потенційними інвесторами, які погодилися б профінансувати необхідні підготовчі роботи для цього проекту — де ремонт, а де будівництво з нуля. Зокрема, домовляються з Європейським інвестиційним банком — одним з найбільших кредиторів інфраструктурних проектів в Європі.

Міжнародні фінансові організації — наприклад, Європейський інвестиційний банк, Світовий банк, Європейський банк реконструкції та розвитку —