З одного боку, є об'єктивні причини для підвищення цін на паливо. Згідно зі стандартами Європейського Союзу, який дотримується Зеленого курсу (тобто цілеспрямованого подорожчання викопних видів пального), Україні потрібно пройти через п’ять етапів підвищення акцизів на автомобільне паливо.
Цей процес розпочався 1 вересня. Тоді акциз на бензин зріс до 242,6 євро за тисячу літрів, на дизельне паливо — до 177,6 євро, а на зріджений газ — до 148 євро.
Наступний етап підвищення акцизів відбудеться 1 січня 2025 року. Він передбачає, що акциз на бензин підвищать до 271,7 євро за тисячу літрів, на дизель — до 215,7 євро, а на зріджений газ — до 173 євро.
Уже в вересні вартість пального зросла на 6%, проте після попередніх криз на ринку пального під час війни цей ріст не викликав надто бурхливої реакції споживачів. Очікували гіршого.
«Перший етап підвищення акцизного податку на паливо відбився насамперед на цінах на зріджений газ. Водночас низькі ціни на нафту та високі запаси на автозаправних станціях, сформовані перед підвищенням акцизів, стримували ріст цін на бензин і дизель. Стримуючий вплив на ціни також мав ефект бази порівняння, зумовлений податковими змінами в липні 2023 року», — пояснюють в Національному банку.
І додають застереження: «Проте ефект значних запасів пального матиме досить короткостроковий знижувальний ефект на ціни. У міру їх вичерпання та під впливом подальшого підвищення акцизів і ефектів переносу від ослаблення обмінного курсу гривні ріст цін на паливо прискориться до понад 9% наприкінці 2024 року».
Наразі середня ціна бензину марки А-95 становить 55,7 гривні за літр, дизельного пального — 52,2 гривні, автомобільного газу — 35,3 гривні.
«У валютному кошику на цей рік долар мав коштувати 41 гривню, а вже трохи більше. До кінця 2025 року долар досягне 45 гривень. У пришвидшенні цього процесу (обесцінення гривні — ред.) ми побачимо під новий рік. Тоді, звичайно, цифри [прогнозу зростання цін на паливо] плюс-мінус будуть співпадати, оскільки девальвація валюти на одну гривню дає десь 70-80 копійок додаткової ціни на літр пального, залежно від його виду», — зазначає Олександр Сиренко, головний редактор журналу «Нефтеринок».
«З 1 січня у нас збільшиться акциз, але це додасть, може бути, 40-50 копійок на літрі, залежно від виду пального. Тобто це не критично абсолютно», — додає він.
Геннадій Рябцев, експерт з енергетичних питань і професор Києво-Могилянської школи управління, також вважає, що очікуване зростання цін на автомобільне паливо — це не стільки фундаментальні зміни на самому ринку пального, скільки девальваційні тренди гривні.
У державному бюджеті на 2025 рік закладена девальвація гривні до 45 гривень за долар, а ріст споживчих цін — на рівні 9,5%.
«Національний банк прогнозує [зростання цін], напевно, через те, що збирається знижувати гривню відносно долара, — говорить експерт. — Якщо Національний банк це зробить, то паливо подорожчає. А якщо він цього робити не буде, то й паливо не буде дорожчати».
Ще один фактор, що впливає на ціни на українських АЗС, — це ціни на глобальному ринку нафти. Вартість нафти марки Brent знизилася з 91 долара за барель у січні до 73,1 долара в листопаді 2024 року.
Ослаблений попит з боку Китаю через уповільнення економіки, зростання популярності електромобілів і стабільно високий рівень поставок з арабських країн дозволили цінам повернутися на відносно комфортний для водіїв рівень.
«Україна критично залежна від імпорту нафтопродуктів, він йде переважно з Литви, Польщі, Румунії, — пояснює Артем Куюн, експерт консалтингової групи “А-95”. — Більшість наразі постачає Румунія, але це не обов'язково румунське паливо. Вони постачають грецьке, індійське — будь-яке, використовуючи потужності своїх портів».
Стримуючим фактором для подальшого зростання цін на автомобільне паливо може стати велика конкуренція в цій індустрії. Мережі продажу пального чимало, всі вони конкурують між собою, іноді знижуючи маржу або пропонуючи спеціальні акції з низькими цінами.
«У той так званий паливний кризис, який відбувся на початку великої війни, увійшло дуже багато нових гравців, імпортерів, тому що власної переробки у нас залишилося дуже мало через росіян, — говорить експерт Олександр Сиренко. — Вони всі хочуть працювати, всі возять паливо, контрактують його. У нас постійний профіцит на ринку, а маржа на оптовому ринку дуже скоротилася. Якщо раніше в середньому можна було заробити 20 доларів на тонні, то зараз можна виторгувати і 5, і 10».
Артем Куюн з консалтингу “А-95” також вважає, що АЗС скоріше знизять маржу, ніж стрімко піднімуть ціни. І збір врожаю фактично підійшов до кінця, тому агрокомпанії припинили формувати великий попит на паливо.
«Ми бачимо, що вже мертвий сезон, продажі падають, дуже непросто, максимально загострюється конкурентна боротьба — є всі причини для того, щоб жертвувати своїм маржею для збереження продажів», — коментує аналітик.
Більше того, АЗС вже привчили своїх клієнтів до знижок на 3-5 гривень на літрі пального у вихідні.
«А чому вони знижують ціни у вихідні? Це означає, що у них прекрасна подушка безпеки», — зазначає енергетичний експерт Геннадій Рябцев.
Крім цього, завжди є мережі АЗС, які з різних причин готові продавати паливо дешевше, ніж конкуренти, адже йде жорстка